ראיון עם בוגרת הקורס – זוהרה אמסילי
מטפלת במשחק, טיפול דיאדי ומדריכת הורים
תיאור מקרה – ״ סודות משאירים במשפחה״

לשמיעת הראיון בספוטיפי לחצו כאן

הסוד שנשמר מ״רותי״ (שם בדוי) אשר נחשף בטיפול במשחק עם מים בתיווכה של זוהרה אמסילי, מטפלת במשחק, טיפול דיאדי, מדריכת הורים ובוגרת הקורס לטיפול במשחק עם מים. 

 

הראיון עם זוהרה מתקיים בזום, כחלק ממפגשי הקפה עם בוגרים אותם אני מקיימת להעלאת המודעות לשימוש בטיפול במשחק עם מים כחלק מהכלים העומדים למטפלים. 

זוהרה בעלת קליניקה פרטית בזכרון יעקב, מקבלת ילדים עם קשיים משפחתיים משמעותיים המופנים על ידי מחלקת הרווחה. בהצגת המקרה, זוהרה מספרת על ילדה בכיתה ג׳, אשר הופנתה ע״י הרווחה בטיםול בסוגייה משפחתית רגישה – סודות במשפחה. 

 

"רותי" (שם בדוי) בכתה ג׳ עם קשיים שפתיים והתפתחותיים משמעותיים. סיבת הפנייה הייתה קשיים משמעותיים שהתעוררו בביה"ס , אשר הצביעו על קושי רגשי . הגורמים המפנים סברו שסוד הקשור בזהותה ובקשרי המשפחה גורמים לכך, גם אם אינה מודעת כלל למידע הקשור אליה.

רותי נולדה וגדלה יחד עם אמא, אביה (החורג) ואחות הצעירה ממנה ב-4 שנים. אביה של רותי אינו אביה הביולוגי, אביה הביולוגי עזב את האם בהיותה ברחם (האם סבלה מאלימות). 

רותי אינה יודעת דבר על אביה הביולוגי, מעולם לא ראתה אותו או שמעה על קיומו. כעת שבגרה ובעקבות קשיים שעלו החליטה האם בשיתוף גורמי הרווחה כי הגיע הזמן לספר לרותי את האמת.

לפני שיעשו כן הוחלט על הדרכת הורים, תיווך של המידע ועיבוד רגשי עבור רותי.

 

וכך החל הטיפול ברותי : 

כבר מראשית הטיפול רותי סיפרה למטפלת, זוהרה, שיש לה סוד ושהיא אינה יכולה לשתף אותו עם אף אחד.

רותי: "סודות לא מגלים ,זה משהו שנשאר לכל החיים"

זוהרה משחקת אתה כל מיני משחקים: משחק הסודות, משחק של סודות קטנים, ועוד.

אבל רותי בשלה : "סודות זה לכל החיים!"

 

רותי מגלה את המים בפעם הראשונה כאשר היא מפרקת כדור מישוש שבתוכו היו הרבה כדורים קטנים, היא שופכת את הכדורים הקטנים בתוך מיכל עם מים. הפעולה הראשונית עם המים מייצרת הרבה כייף ורגיעה עבורה.

זוהרה יודעת שאם המטופל בוחר לגעת במים או להתעניין במים זה מפתח להמשך לטיפול במים, אז בפעם הבאה שהן נפגשות היא בונה עולם מים.

 

בטיפול בשולחן המיםת רותי מארגנת הרבה מאוד משפחות סביב המים. במשחק היא מתמקדת במשפחה אחת במיוחד וכך היא מספרת: "זו ילדה שנשארה לבד כי המשפחה שלה נסעה וההורים שלה נעלמו לה, היא גדלה לבד, הולכת לביה"ס… וכולם מסביב נותנים לה אוכל, ושומרים עליה.״

ואז …פתאום בלי הכנה…וללא שום שאלה ….

רותי אומרת: "יש לי סוד מאוד גדול". 

זוהרה :"רוצה לשתף"

רותי: "יש לי סוד שאסור לספר אותו ,שיש לי עוד אבא וגם לא מספרים לי שהוא קיים"

זוהרה: "היית רוצה לראות את האבא הזה?"

רותי: "לא ,לא, כי אם אני אראה אותו אני כל הזמן אבכה, אשב ואבכה…ואבכה."

זוהרה: "אנחנו יכולות רק לדבר עליו"

רותי: "זה קשה ועצוב לי, שאני לא רוצה לדעת שהוא קיים אבל אני יודעת שיש לי אבא שאני לא יכולה לראות, וזה הסוד הכי גדול בעולם".  

לאחר שסיימה את שלב המשחק בעולם המים, רותי יוצרת אקווריום מהעבודה בשולחן המים:

מים אדומים = "לב"

הרגשה = מרגיע טוב ,אהבה.

שם האקווריום = "הים העמוק"

האקווריום בנוי מ-3 דמויות של פליימוביל: 

שתי דמויות גברים, אחד עם שיער והשני ללא (חצי ראש פתוח)

ודמות של ילדה .

בסיום המפגש רותי אומרת:

 "את לא מבינה, איזה עולם נורא שאף אחד לא מבין אותי" 

זוהרה: ״ואיך את מרגישה עכשיו?״

 

רותי מצביעה על בית החזה נושמת ואומרת:

"עכשיו יותר טוב לי בלב ".

 

הטיפול במשחק עם מים, אשר נבנה על בסיס המתודולוגיה הטיפולית, איפשר בניית אמון בין זוהרה לרותי ואפשר את ההמסה של עיקרון ״הסוד״ אשר היה חקוק בליבה של רותי. 

אשמח לשמוע מכם ולהזמין בוגרים נוספים להציג סיפורי מקרה מהקלינקה בשימוש הכלים של טיפול במשחק עם מים.

שלכם,

יעל ליבנה  

 

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן