ראיון עם בוגרת הקורס - רונית רון זוהר
תרפיסטית במשחק -התפתחות הילד
תיאור מקרה - ״ לידה בטיפול״

"יש מקומות בטיפול שרק המים יכולים להגיע אליהם"
את הסיפור של ״דני״ מביאה אשת הטיפול,  רונית רון זוהר. 
הדיון המשותף על המקרה שהסתיים זה מכבר, מעשיר את שתינו בעניין התובנות הקשורות בשימוש במים בחדר הטיפולים ואני חושבת שיעניין גם אתכן.ם. 

המטופלת:
 ילדה בת 10 שם בדוי "דני" – תלמידת כתה ד׳, נמצאת כ- 9  חודשים בטיפול במסגרת התפתחות הילד. דני היא ביתם הבכורה של זוג הורים, מצב משפחתי תקין, 2 אחים קטנים ממנה, כשאחד פעוט בן שנתיים.

סיבת הפניה: התפרצויות זעם, חוסר עצמאות, עקשנות גוברת, חוסר מודעות ליכולות שלה, חרדה שקשורה להליכה לביה"ס, לעשיית שיעורים, שינויים קיצונים במצב הרוח, גם המחנכת הפנתה לטיפול רגשי. ברקע הפרעות קשב וריכוז, פחדים מחרקים, חוסר סבילות לרעשים, נוטלת טיפול תרופתי להפרעות קשב.

רקע: דני נולדה בכורה, הריון רצוי, לזוג הורים נשואים, מצב משפחתי תקין, הריון תקין, התפתחות תקינה השיגה את כל אבני ההתפתחות בזמן וללא קושי.  

תיאור הטיפול בשולחן מים – 
דני מגיעה באופן קבוע לחדר הטיפולים בהתפתחות הילד. היא יצרה קשר טוב עם המטפלת –רונית רון זוהר, ובמהלך כ-9 חודשים השתמשה במרחב המשחקי באופן מגוון תוך שהיא משתמשת בכלים יצירתיים: ציור, צביעה, יצירה ועוד.

באחת הפעמים כאשר שחקה בשולחן החול ביקשה למלא את החול במים.

מפתח 1 :כאשר המטופל מבקש מים בצורה ישירה 
רונית המטפלת של דני הציעה לה לעבור לכיור הנמצא בחדר הטיפול, שם דני יוצרת את עולם המים: "עולם הבולי" כך קראה לעולם שיצרה. ביצירת עולם זה עלו כעסים ופעולות פיזיות של תוקפנות תוך שהיא מכניסה ומוציאה את הידיים ומשתמשת באביזרים שונים בפעולות של מילוי וריקון.
בטיפול לאחר מכן, דני חוזרת ומבקשת לעבוד עם המים.
רונית עובדת איתה לפי שלבי שיטת הטיפול תוך שהיא מוסיפה צבעים למים ומדפיסה אותם על דף. על ההדפסים דני מכריזה:

"אני יודעת לאן אני הולכת!" 

מפתח 2: "המטופל מוביל את הטיפול והמטפל עושה עקיבה, משקף ומהדהד"
זו הייתה הפעם הראשונה בה דני מצהירה באופן ברור בטיפול על עצמה כיודעת וכמובילה (ראה סיבת הפנייה).
במפגש השלישי של הטיפול במשחק עם מים, דני מכניסה לתוך המשחק דמויות של אמא ותינוק וכן "בקבוק תינוקות " אותו היא ממלאת ומרוקנת תוך שהדיבור שלה מתיילד והיא מדברת כמו ילדה קטנה, ממש פעוטה.

דני מציינת : "אני חייבת מים"

מפתח 3- המים עוזרים ביצירת רגרסיה טיפולית לצורך שיחזור חוויות עבר ותיקון סוגי אטאצ׳מנט.

מפגש עם המים מס׳ 4 – 
רונית המטפלת מבחינה כי דני מעבירה את המים מצד לצד בתוך המיכל, דני מגדירה שצד אחד זה –"עונש" וצד שני "לא עונש ".
מתחילים לעלות נושאים של עולם המים של "הילדות הרעות":
"מה שאני עושה זה בסדר", "מותר להיות רעה, מותר לי הכול"

הפגישות הבאות מעלות תכנים שרונית חשה שדני לא הייתה מסוגלת לדבר עליהם, עולמות פנימיים שלה, רונית שמה לב לתהליך שמתרחש מול עיניה בתוך המים:
המקום החבוי והמודחק –צף על המים, מייצר שחרור חרדות וסובלימציה.

יחסי האובייקט מקבלים תיקוף וניתן לעבוד איתם באופן משחקי דרך המים.

המשחק עם המים עוזר לעבד, לרכך, לשנות ומצליח לייצר חוויה של הצלחה.  

מפתח 4 – המים עוזרים בתהליך המיון הפנימי, מרגיעים ומווסתים.

ככל שפגישות הטיפול עם המים נמשכות כך מעמיק ומתרחב הגיבוש העצמי.  דני מצליחה לעבור בין עולמות המים כמו במכונת זמן ,העולם הבולי לעולם הילדות הרעות, לעולם התינוקות ,בכל פעם היא נותנת לעולם המים שם חדש ובכך היא מייצרת בהירות, מיון וריפוי של השכבות בבניית העצמי שלה.

מפתח 5 –  "הכל אפשרי" – המים מהווים מרחב פוטנציאלי בו תכנים ויחסים מקבלים מקום ומתאפשר שינוי דרך משחק ויצירה. 

מפגש מים מס׳ 5 – חל מפנה, דני מבקשת מרונית המטפלת להשתתף במשחק במים, רונית מכניסה את הידיים למים עם הצבע, דני שמה לה לתוך כף היד צבע אדום ואומרת לה:
"את יכולה למות מזה".

דני מתחילה לעבד את החרדות שלה ובאמצעות הזדהות השלכתית היא אומרת למטפלת שלה רונית, "אני שמה אצלך את כל האיכסה שלי", מתחילים לעלות נושאים של הולדת אחיה התינוק, הקנאה והקשר לאם.

היא לוקחת בקבוק תינוק מלא במים, מקרבת אותו לבטנה ועושה פעולה של השתנה כמו שבנים משתינים, (לדני שני אחים בנים ) עולם המים מקבל שם חדש –"התינוקת הבריאה והחולה " רונית מהרהרת עם עצמה על הלגיטימיות של מחשבות מוות ביחס להולדת האחים, על הכמיהה של דני להיות תינוקת בעצמה ולזכות בטיפול מסור של אם אוהבת, האם לשם כך עליה להיות חולה? 

בתוך התהליך הטיפולי של המים היו מפגשים בהם לא היו מים והטיפול התקיים באופן "מסורתי" אך תמיד תמיד היא חזרה למים.
המפגש האחרון בו השתמשה דני במים היה מרגש במיוחד ואני קראתי לו "לידת מים" (רונית רון זוהר). במפגש המיוחד הזה דני בעצם שיחקה תהליך לידה שלם בו היא משחקת את כל הדמויות: היולדת, הרופאה, התינוק.

רונית מספרת שהיו בובות תינוק קטנות מאוד ואילו דני בחרה בבובת תינוק –גדולה! (בוגרת) במשחק דמות האם אומרת :"זה היה ההריון הכי טוב שלי!"
רונית מתארת את הנוכחות שלה במפגש הזה :"היא לא הייתה צריכה אותי בפועל היא רק הייתה צריכה שאני אהיה עדה לכל התהליך הלידה שהיא עושה"

הלידה מחדש, נתנה את אותותיה, גם במציאות.

דני החלה ללמוד, לקרוא בעצמה, אמה מספרת שהחלה לעזור בבית, להיות נגישה לשיחה, אביה של דני תיאר שהיא ממש התחילה לדבר את הרגשות שלה והוא יכול לשבת אתה ולשוחח, דבר שלא היה קודם לכן.

מפתח 6 – המים מאפשרים התפתחות – "המים מביאים את האמת של המטופל, כך ניתן לטפל באמת וגם להתקדם קדימה, שזו התפתחות" (רונית רון זוהר). את מבינה יעל, מוסיפה רונית, היו מפגשים בהם דני ערבבה את המים בחוזקה והיו רגעים אחרים ופגישות אחרות בהם המים סיפקו שקט.״

מפתח 7 – המים הם וורסטיליים ומתאימים את עצמם למצב הרגשי של המטופל.

על ההבדל בשימוש בין מים צבועים ולמים השקופים מוסיפה רונית כי המים מאפשרים בהירות ושקיפות וכשדני רצתה לערבב, להסתיר, לייצר משקעים היא השתמשה בצבע.

מפתח 8 – השימוש במים יוצר טרנספורמציה רגשית וחומרית.

למשל, אומרת רונית, דני בחרה לעטוף את הברבי בנייר, כשהניחה אותה במים הנייר הופך להיות חומר שמשנה את פניו במים הוא גם יכול להיות ספוג, רך ועוטף. אך הוא גם יכול להוות מצע של ציפה ותמיכה.

תפקיד המטפל/ת בשולחן מים מציינת רונית הוא מאוד נוכח. ״אני כמטפלת שהייתי עדה לחוויית הלידה במים וכל התהליכים והמפגשים שהיו עם שולחן המים, חוויתי משהו חזק מאוד, העובדה שתיעדתי את התהליך ברשותה של דני כמובן, אפשרה לי לחזור ולעשות רפלקציה לטיפול ולהביא אותו להדרכה שלך יעל.״

מפתח 9 – תיעוד ושימור 

לסיכום , יש מקומות שרק עם המים ניתן להגיע אליהם, המקומות האלה שאינם מונגשים של הנפש. המשחק בשולחן מים מצליח להביא את המטופל/ת לעשות את השינויים במרחב הפוטנציאלי, באופן יותר קל כי במקביל להנאה יש עבודה עמוקה מאוד. אני חושבת שהטיפול מצליח להדהד החוצה לחיים כי אי אפשר שלא להצליח לשחק במים!

מפתח 10 – לשחק וליהנות ולהיכנס לעומקים של הנפש.


רוצה להודות לרונית על סיפור מקרה מרתק ומרגש, שאותי באופן אישי מלמד המון ומזמינה מטפלים המעוניינים להפנות מטופלים באזור כפר ורדים, לקליניקה הפרטית של רונית. 


יעל 

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן