נבו עמית, מטפל באומנות מרצה ומדריך., מטפל באומנות ב-20 שנים האחרונות , סיים את הסדנא של מבואות בטיפול במים באפריל האחרון. הסדנא מאפשרת שימוש מידי בשולחן המים ונבו – לקח את זה למקום יצירתי ביותר.

"מיד לאחר הסדנא, התחלתי להשתמש בטיפול במשחק עם מים. בחנתי זאת על מספר מטופלים, ובכולם זה עשה שינוי, פתח נתיב חדש לתקשורת וגישר על פערים" , בהמשך סיפר נבו, על מקרים יוצאי דופן שהטיפול במשחק עם מים – הדהים אפילו אותו.

הורים גרושים:

מפגש טיפולי עם ילד בן 6 אשר הוריו התגרשו לא מזמן. המטופל בחר ליצור בעולם המים את "עידן הקרח". לא אחת אנחנו כמטפלים נדרשים גם בעולם האומנות והדימיון לאלתר ולייצר בין רגע את הסיטואציה שתוכל להביא להתקדמות בטיפול.  עולם המים כבר יש – לטובת "עידן הקרח" נדרש קרח .  נבו בתושייה רבה ניגש למקפיא ומצא שם גוש קרח עתיק שרק חיכה להתגלות, המעבר מדימיון למשהו אמיתי ומוחשי קידם את הטיפול.

המטופל חילק את זירת הטיפול בשולחן המים לשני חלקים : את המים חילק עם מחיצת עץ ואת החלק העליון חילק לשניים: בצד אחד נבנה עולם הקרח "שהוא קר" ובצד שני "עולם חם" . המטופל בן ה6 מתאר עולם המורכב מניגודים ומחולק.

נבו מספר שרוב הדימויים של המטופל מורכבים מניגודים ,דבר שמאפיין את המצב המשפחתי ואת המשבר שגרם לפיצול בנפשו. יצירת עולם המים הבנוי מפיצול של המרחב  העליון ( מחוץ למים) משקפת הרבה פעמים חוויה או אירוע אמיתי שהתרחש במציאות וגרם טראומה. אפשרות נוספת המתבטאת בפיצול מסוג זה נובעת מהצורך של המטופל לעשות אינטגרציה ולייצר חיבור וקשר, כמו במקרה של מטופל החי עם הורים גרושים, במשמורת משותפת, כאשר המטופל עובר שוב ושוב בין שני עולמות שונים לחלוטין. לפחות בעולם המים הדמיוני יש בסיס לחיבור בין כל החלקים דבר שיוצר ויסות ,איחויי פנימי והשלמה.  

 

טיפול דיאדי עם אבא וילד בכתה ה':

ילד הסובל מאינקומפריסס, הורים גרושים הילד ולדברי ההורים מרבה לשקר ומאוד קשה איתו .

הם נגעו בידיים במים, האב שמעולם לא שיחק או צייר עם הילד בנה איתו עולם מים ונוצרו יחסים של מרחב משותף. למשל הילד שם אריה בתוך המים והאב מיד הוציא את האריה ואמר : אי אפשר הוא יטבע".

הטיפול הדיאדי במים, הביא להתקרבות פיזית, תוך כדי משחק שאיפשרה את הגישור על הפערים , בעיקר אצל האבא. המרחב המשותף הפיזי יחד עם הדימיון במשחק הביא להתקדמות יפה בתהליך הטיפול.

במפגשי ההדרכה, הבוגרים משתפים בסיטואציות וחוויות מטיפול בשיטה, יחד אנחנו מתעמקים ומוצאים דוגמאות נהדרות לשימושים שונים ואיך אפשר לאבחן ולזהות את הטריגרים שבאמצעותם ניתן לגבש תוכנית עבודה וטיפול יעיל.

אין מאושרת ממני, כי השיטה עובדת עם מטופלים ובעיקר עוזרת למטפלים, למצוא כוחות חדשים ליצירת תקשורת משותפת ואמון עם המטופלים. מדהים לחשוב, שעברו סה"כ 4 שבועות מאז סיום הסדנא והשיטה נכנסה לתהליך העבודה אצל עמית והקולגות שלו לקורס. היכולת לצאת עם כלים חדשים ולממש אותם מידית בקליניקה – היא אחת מהיסודות החשובים שלנו כמטפלים להתפתחות אישית.

סדנא הבאה : יסודות הטיפול במשחק עם מים – תתקיים באזור ת"א בתאריכים ה-27-28 ליוני .

אשמח מאוד לראותכם : https://goo.gl/JLHVS6

יעל לבנה

 

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן