טיפול און ליין לגיל הצעיר - כלים להתמודדות

גישת טיפול און ליין איננה חדשה למטפלים או למערכות, קצב ההאצה בתקופת הקורונה הוא מה שהפך את הכלי הזמין ויוצא הדופן הזה, לכמעט האפשרות היחידה להמשך טיפול, בזמן סגר והגבלות בישראל ובעולם. טיפול בבוגרים, מתאפשר בצורה יותר אפקטיבית באמצעות המדיום הדיגיטלי, כאשר יכולת ההבעה המילולית הינה עמוקה יותר ויכולת ההקשרים בין טיפול לטיפול, סיטואציות ורגשות באים לידי ביטוי בהיבטים המאפשרים המשכיות טיפולית. קולגות רבות, איתן אני משוחחת, מציינות שישנם טיפולים אשר פריצות הדרך במדיום הדיגיטלי הן אף חדות יותר מאשר בטיפול פרונטלי. העולם הרגשי, בעיקר של בוגרים, חופף פעמים רבות לצריכה ולשימושים שלהם בסמארטפון ובמערכות של מסרים מידיים, כתיבת פוסטים ועוד… לעיתים, המסך מאפשר ביטחון מסוים, המספק לבוגר\ת את היכולת להתבטא ללא חשש. אך כפי שציינתי, לעיתים, היא מילת מפתח. 

אז מה קורה בעולמות של הגיל הצעיר יותר? 

המעבר ללמידה מקוונת, טיפול מקוון ומפגשי און ליין פוגעים בצורה בלתי רגילה ביצירת הקשרים החברתיים וביכולת לפתח מערכות יחסים עמוקות המתבססות, על חוויות משותפות בדגש על חוויות רגשיות תוך כדי משחק ספונטאני או מובנה. על אחת כמה וכמה, העבודה של המטפל, הפכה קשה יותר. מנסיון יומיומי, גם אצל המטופלים שלי, אני חווה קושי אצל המטופלים ברמות שונות. בניגוד ליכולות הבוגרים, אצל הגיל הצעיר ישנו קושי אשר קיים בכל מקרה בטיפול פרונטלי, אשר מתגבר בטיפול און ליין.  

אספתי רשמים מטיפולים בקליניקה שלי ויחד עם שיחה עם קולגות מעולמות הטיפול הרגשי, נגענו בנקודות אליהן צריך לשים לב בטיפולים רגשיים און ליין : 

•אין מימד של עבודת גוף, (רואים רק פנים וחצי גוף).
•אין יכולת לחוש סנסורית מה עובר על האדם שמולי.
•דורש התאמצות גדולה בפענוח מסרים לא מילולי.
•לא מתקיים Setting הרגיל של חדר טיפול ולכן יכולים להיות "פריצות" של בני משפחה וחיות אחרות לתוך המפגש.
•לאוכלוסיות מסוימות דורש תיווך מקדים ואף עזרה של הורים במקרה של ילדים צעירים.
•לעיתים דורש תכנון של מפגש ויכול להיות פחות ספונטני.
•ללא מחוות גופניות ותקשורת לא מילולית בין המטפל למטופל.
•לעיתים חוסר פרטיות והמנעות משיתוף בתכנים משמעותיים עקב החשש שישמעו אותי והבית אינו מתפקד כמקום מוגן.
דורש תרגול והרגשה נוחה של שני הצדדים.

אז מה היתרונות של הטיפול בשולחן מים בטיפול און ליין ?

החל ממרץ, התחלתי לבחון אצלי בקליניקה ואצל בוגרי הקורס לטיפול במשחק במים, את אופן השימוש של שולחן המים כחלק מהטיפול הרגשי און ליין. בניתי שאלון, אותו העברתי אצל מספר מטפלים העושים שימוש בשולחן המים באופן יומיומי ובאוכלוסיות שונות. היה לי חשוב לבדוק, היכן עובר הגבול. האם בכל מצב יהיה נכון להשתמש בשולחן המים בטיפול און ליין? האם הוא כלי מתווך כפי שהוא בקליניקה? האם הוא פותר בעיות של תקיעות טיפולית? כיצד מתקיים שיתוף הפעולה? ועוד… 

הכנסתי סיכום קצר, לבוגרי הקורס ולמתעניינים בטיפול במשחק עם מים, אלו הם הדברים אשר מתאפשרים באמצעות שולחן המים, בתקופה בה טיפול האון ליין הפך להיות שגרה וכתפיסה המעצבת את העתיד הטיפולי. 

1. הכלי הוא תחושתי סנסורי אינו דורש למידה מוקדמת כי כולם אוהבים לשחק עם מים.
2. מכניס פעולה, קול, תנועת גוף לתוך המפגש מול המצלמה, דרך פעילות זו יכולים המטפלים ללמוד הרבה על המצב של הילדים דרך כל המדדים של משחק, טקסט, מחוות גופניות ותכנים של המשחק.
3. את הפעילות בשולחן מים ניתן לקיים עם הורה או אחים או כמשפחה ולכן הטיפול בשולחן מים יכול להפוך לטיפול משפחתי באופן חוויתי ומהנה.
4. המשחק עם המים אינו דורש ידע מוקדם, טכנולוגי או לדעת לצייר עם עכבר או על נייר . הוא יכול להיות משחק עם דמויות ובכך מתאים לאוכלוסיות שונות בעלות צרכים מיוחדים למשל או במצבים בהם המטופלים מביעים את עצמם באופן קונקרטי.
5. בעידן הקורונה : מים הוא משאב שנמצא בכל בית, קל לחטא את שולחן המים והאלמנטים הנמצאים בתוכו, ניתן להשתמש בו שוב ושוב והוא לא מתקלה,מתאים לכל הגילאים,לא מלכלך רק אולי יכול להרטיב…
מכניס את החוץ לתוך הבית במצבים של סגר כשאי אפשר לצאת החוצה.
6. המשחק עם המים יש לו ערך של וויסות חרדה בשל הורדת הדופק ולחץ הדם בזמן המגע עם המים.
7. אינו מחייב מילוליות וניתן לשחק בשולחן המים ועדיין לתקשר עם המטפל באון ליין . 

המעבר לטיפול רגשי און ליין, מכניס תסכול דואלי של המטפל והמטופל. באמצעות שולחן המים, ניתן לחפות על תסכול זה באמצעים שונים. טיפול און ליין, ככל הנראה לא יהיה לעולם כטיפול פרונטלי, לטוב או לרע. אך, כמבט לעתיד, אנחנו מחוייבים למצוא את הדרכים שבהן נוכל לעזור לאוכלוסיות הזקוקות לנו ולמצוא את השביל איתו נוכל להגיע לנפש ולשאול לשלומה. 

תודה לבוגרים אשר שיתפו אותי ברשמים מהטיפולים, אשמח לשמוע מכולכם, איך שולחן המים עוזר לכם בימים אלו והאם יש לכן\ם רעיונות נוספים לשימושים בשולחן המים בטיפול און ליין. 

קורסי טיפול בסיסי – טיפול במשחק עם מים, קורס דיאדי, קורס ייעודי לקלינאות תקשורת, קורס ייעודי לאוכלוסיית האוטיזם, נמצאים בשלבי סיום בלימודי און ליין בשני ורסיות: א. למידה עצמית בוידיאו ב. וובינר. 

אשמח לראות אתכם בסדנאות הקרובות וביחד ליצור כלים והעמקת הגישה לעזור לאוכלוסיות השונות בתקופה מאתגרת זו אצלנו בישראל ובעולם כולו. 


מאחלת בריאות ושפיות, 

יעל ליבנהח

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן