איזה מענה אני אתן עכשיו? מיומנה של מטפלת רגשית במערכת החינוך

לשחק – פירושו להיות מסוגל להגיב כל פעם מחדש גם למצבים ידועים וגם כאלו שמשתנים כל הזמן.

קורס טיפול במשחק עם מים: 12\18-19 לדצמבר 2017, חופשת חנוכה | הכפר הירוק

פותחת את הבוקר עם קפה מהיר, מגיעה לבית הספר ופותחת את החדר, הראשונה לחדר הטיפול מגיעה ילדה מקסימה בת 8, הוריה שהתגרשו לפני כחצי שנה, סכסוך מאוד כואב ומתוקשר בבית, בעיות ההתנהגות שלה החלו לצוץ לפני כשלושה חודשים, כעס ותסכול שיוצא בכל סיטואציה, האלימות המילולית עוברת לאט לפיזית בתוך ביה"ס. בשעה 9:15, נכנס ילד יפה תואר, עם שיער בלונדיני חלק בהיר ועיניים ירוקות, מהפגישה הראשונה איתו היה ניתן לראות איך הוא נסגר לתוך עצמו מבושה ונסוג לתוך החיוך ועולמו הפנימי. הבעיות הרגשיות שהוא חווה מלוות אצלו מגיל קטן, כאשר אחותו הגדולה אשר נולדה עם פיגור שכלי, קיבלה את מירב תשומת הלב בבית.
בשעה 10:30, אחרי סנוויץ' קטן שהצלחתי לדחוס שנייה לפני שיצאתי, מגיע בחור גבוהה ומנומש, במבט ראשון אי אפשר להבחין, אך כשיורדים לפרטים הקטנים, ניתן לראות את בעיות התקשורת שיש לו עם הסביבה. הוא אובחן על הספקטרום האוטיסטי, בתפקוד מאוד גבוהה, לצד המון עבודה משותפת בבית ובבית הספר, הצלחנו לגעת בו והוא בנו – ההתקדמות מדהימה, אך זו שעה לא פשוטה עבורי.
בשעה 11:45, מגיעה ע', ילדה יוצאת דופן בבגרותה רק בת 7, היא חוותה אובדן ענק כאשר אביה נהרג בתאונת אופנוע בקיץ האחרון, לעיתים נראה כי היא מחזיקה את כל המשפחה על הכתפיים שלה ומהצד נראה שהחוסן הנפשי שלה כאילו ונבנה לרגעים האלו, אבל היא רק בת 7 !! להצליח להגיע אליה ולשקף לה את המציאות, מעבירה גם אותי כמטפלת את האובדן הכל כך קשה הזה, שלרגעים מרגיש שהוא מסופר עליי.

סוף סוף צהריים, חצי שעה לדחוס את כל הקופסא לתוך הפה, במקום לשבת לאכול ולהתארגן על עצמי, אני חושבת איך אני נשארת  יצירתית חמה ואישית לקראת טיפול דיאדי שהתחלנו בבית הספר בין אמא והבת שלה. ההתנגדות הראשונית של האמא הייתה לא ברורה, רק לאחר מספר טיפולים הבנו, כי הילדה שמשקפת את מה שקורה בבית, מראה לאמה כי היא מתנהגת ההפך הגמור ממה שהיא מצפה ממנה וזה שהיא מבלה ימים כלילות אצל חברות לא נובע מחוסר פיזי בבית, אלא מחוסר התייחסות אליה. הקריירה הטובענית של האם לא משאירה להן זמן להיות ביחד והבת שלה התעקשה שאמא תגיע לטיפול יחד איתה, כאילו ידעה שהטיפול הדיאדי הוא הזמן איכות שלהן. שעה 14:00, אני לקראת יציאה מבית הספר, היום לא נגמר הוא רק מתחיל בקליניקה.

בכל הטיפולים המתוארים, השימוש בשולחן המים היה הגשר לחיבור ביני לבין המטופלים. כל אחד ועולמו הפנימי שלו אשר צף תוך כדי משחק מעלה והפך נושא שניתן לגעת בו, בצורה חשופה וביוזמת המטופלים. המגע במים, שילוב הידיים בתוך המים, צבעים, עולם תת-מימי, עולם מחוץ למים, חפצים, חיות – קרח , סירות ועוד… עולם תוכן שמצליח לייצר סיפור אחד שלם שניתן לספר אותו על גבי מספר טיפולים ולעיתים הכי חשוב להתחיל ממש מאיפה שהפסקת.

טיפול במשחק עם מים הינו גישת טיפול ייחודית המשתמשת במים כמדיום מרכזי להבעה ויצירה במסגרת הטיפול באומנויות ובמשחק. המודל הטיפולי כולל 5 שלבי עבודה, במהלכם נבנה "עולם מים" בתוך מיכל מים, המוקף בדפנות חיצוניות היוצר תנועה דינמית בטיפול בין חוץ לפנים ובין רובד עליון (צף) על המים ובין תכנים הנמצאים ב"מעמקי הים" – הנפש. בשימוש נוסף של צבע, חפצים זעירים, תאורה וחומרים שונים, נגלים תכנים מודעים ושאינם מודעים. בטכניקת טיפול זו ניתן לזרז ולמקד תהליכי טיפול "תקועים", לשחרר חסימות רגשיות אצל ילדים סגורים, המתקשים ביצירת קשרים חברתיים. במצבי טראומה המשחק במים מאפשר הבעה לא-מילולית.

המים נמצאו יעילים במקרים של קשיים וויסות החושי, בבעיות היקשרות, טראומות לידה, ובלקויות תקשורת. המודל ניתן ליישום גם בקבוצה טיפולית וכן בטיפול די-אדי – משפחתי. הטיפול במשחק עם מים מהווה זרז משמעותי לקידום תהליכי הריפוי.

הסדנא הקרובה בחופשת חנוכה, 12\18-19, הכפר הירוק

לפרטים נוספים על הסדנא: http://bit.ly/2xxBXSl

שלכם,

יעל

 

 

השארת תגובה