יוגב(שם בדוי) היה בן חמש וחצי , כשהגיע בצהרי היום לחדר הטיפול ,אמא של יוגב שמעה מחברה על הטיפול במים שעזר מאוד לבת שלה לאחר אירוע טראומתי שעברה, כך שחשבה שהטיפול במים יכול לעזור גם ליוגב לשלוט בצרכיו, היות שהילד כבר בן  וחצי 5 ועדין לא גמול מחיתולים "איך יעלה לכתה א?"

כמו בכל טיפול התחלתי בבניית קשר ואמון עם יוגב דרך משחקים ועבודה באומנויות, כשהרגע הנכון הגיע פתחתי את שולחן המים ויוגב מאוד התרגש ושמח ומיד החל לבנות "עולם מים" בצבע צהוב חרדל והחל לשחק עם דגיג קטן תוך שהוא מכניס ומוציא אותו מן המים. בכל פעם שהוציא אותו מן המים הוא דאג לקחת מגבת לנגב לדגיג את הזנב ,כך חזר על הפעולה מספר פעמים.

בפעמים הבאות שעבד עם המים אמר לפתע: ""הדג הקטן הוא רק בן 3 והוא עצוב, כולם מתו והוא נשאר לבד, ולא עשו לא יום הולדת, לא הביאו לו מתנות, ואף אחד לא נשאר איתו הוא היה עצוב."

שהיינו במקום העצוב שיקפתי לו את הרגשתו, אבל מאוד סיקרן אותי הסיבה שבה ציין את גיל 3 ומה קרה באותה תקופה בה מוזכרים מוות ובדידות.

בניתוח של המשחק בעולם המים היה לי ברור כי המים הצהבהבים -חומים וניגוב הזנב מתקשרים לנושא השליטה בצרכים והגמילה מחיתולים ,אך מה הקשר למוות ולגיל 3??

הזמנתי את האם לשיחה בה רציתי לברר בעדינות את נושא. שאלתי אותה האם היה מקרה של מוות במשפחה או של חברים קרובים…

הופתעתי כאשר האימא סיפרה כי שכשהיה בן 3 הייתה בהריון ובחודש השמיני להריונה התגלה מום נדיר בלבו של העובר שבגללו ההיריון הופסק והעובר מת, המשפחה כולה עברה משבר גדול בעקבות האובדן.

המשבר שאותו חווה גם יוגב מתבטא במה שיוגב אמר במהלך הטיפול. עכשיו היה אפשר לחזור לטיפול ולעבד את נושא הטראומה אשר התרחש בדיוק בזמן שעבר תהליך גמילה מחיתולים אשר הופסק במפתיע.

הטיפול במים אפשר ליואב להתבטא בצורה חופשית יותר, כאשר הוא הציף את המחשבות והרגשות שלו דרך המשחק במים. טיפול באמצעות משחק באופן כללי ובפרט במים מאפשר לתכנים חבויים לצוף ולעלות למודעות, כך ניתן להבין את הקשר בין הקושי של יואב להיגמל מהחיתול, החלק התינוקי שלו, לבין המשבר והאובדן  שחוותה המשפחה בעקבות ההפלה וכך לטפל ביואב ולעזור לו להיגמל.

הטיפול הסתיים בהצלחה יוגב נגמל מהחיתול ברגע בו סיים לעבד ולסגור את חווית האובדן, לשמחת אמו היא כבר לא הייתה צריכה לצאת מהעבודה ולהביא לו חיתול לגן חובה.

סביר להניח אילולא השימוש בשולחן המים הטיפול היה אורך הרבה יותר זמן עד אשר התכנים החבויים היו עולים וניתן היה לעזור ליוגב לשפר את התפקוד היום יומי.

איזו הקלה ליוגב ולמשפחתו, עכשיו הוא יוכל לעלות לכתה א בלי חיתול.

לידיעת הקוראות והקוראים   מדובר על דג פלסטיק – לאמא ולדג שלום.

אשמח מאוד לשמוע את דעתכם באופן פרטי או בתגובות בפייסבוק.

שלכם ,

יעל

תרפיסטית בהבעה וביצירה

ומחברת הספר :"Rising  On Water"-

לטיפול רגשי באמצעות משחק במים.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן